underliga usa

Samtidgt som USA och sverige är såååå lika är allt här är verkligen super annorlunda, men jag gillar det. Så tänkte göra ett litet inlägg om usa och dess annorlunda kultur.

• Här finns inte bara fastfood som drive in/drive through. Du kan sitta i din bil och beställa en kaffe på ett litet/stort drive in coffee place. Sen har de ATM drive in (bankomat).

• Här i usa packar du inte ner dina varor som du handlat själv. Även om du storhandla packar personalen/kassören ner dina varor i påsar. Påsarna när du handlar är gratis och de packar ner 2 varor i varje kasse. Så när man brukar gå från affären bär man på ett antal påsar.

• I vissa affärer kan du provsmaka det mesta. I varje hörn och i varje gång finner du människor som serverar dricka, mat, kakor, snacks, grönsaker... ALLT! Portionerna är inte små häller vilket resulterar i att man är mätt när man kommer ut ifrån affären. (när du provsmakar en pizza får du en hel Slize, När du povsmakar snack/kakor får du inte en utan typ 3... osv)

• Det är inte bara seven eleven som har öppet dygnet runt, ett antal butiker är öppna 24-7, bl.a. walmart. (shopping centret i området är öppet till 9-10 awesomeeeeee)

• 16 åringar kör bil. Dock får inte jag göra det.

• Skolan börjar varje dag 7.50 och du har samma schema varje dag. Mellan varje lektion har du endast 5 min rast. Klockan ringer och på 5 min ska du ta dig till nästa lektion innan klockan ringer igen. Hinner du inte får du kvar sittning och får inte träna. För att gå i en korridor under en lektion, tillexempel när du ska på toa behövs ett typ av intyg. Har du inte detta är du köööööörd. 

• här i USA bär de flesta flippflopp till ALLT!

• De äter en donut på väg till skolan/morgon träningen ist för frukost.

• De har underliga driver så som buy 1 get 1 free på massor av ställen. Bl.a. på McDonalds, i matbutikerna på bröd, drickor, cornflakes osv.

• Allt är större här. Köper du en liten kaffe eller dricka får du en kopp i samma size som en stor mugg på donken. Burk coca colan är till och med större det är 355 ml ist för 330 ml, flaskorna är större, det är ca 599 ml ist för 500 ml.

Det finns 103048384 tals saker att rabbla upp, men det får räcka för ikväll :) nu ska jag röra mig mot sängen!

en bild på ett typiskt drive through coffee, jätte söta!


Kommentarer
Postat av: Mamma

Jag ser verkligen fram emot att uppleva de olikheterna :)

2011-08-31 @ 07:53:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0