SPRÅKRESA KANSKE ÄR NYCKELN?

Kan inte sova så tänkte berätta on min sommar 2010 då jag var på en språkresa.

För alla er som inte är säkra på att ni vill lämna sverige för ett helt år så finns det andra alternativ. Man kan åka på en språk resa i 3 veckor. Jag var nämnligen på malta sommaren -10 och det var efter denna resa jag var HELT SÄKER på att jag ville åka iväg ett år som Utbytesstudent. Det var som att jag insåg att man klarar sig utan mamma och pappa (3 veckor är lååååångt om du inte varit utan din mor och far innan och speciellt när du åker ensam, liksom utan en vän) det är faktiskt ett tips, åk själv och du kommer träffa så mycket mer vänner än om du åker med en kompis! Och jag lovar, det är lätt att skaffa vänner för det är inte bara du som åker helt ensam. Men när du åker med en kompis är det lätt det endast blir du och han/hon.

jag åkte med EF, som jag förövrigt INTE rekomenderar. Massa strul och ja, för mycket problem. Men STS och andra företag som jobbar med utlandsstudier erbjuder också språkresor. så är det något jag hade velat ändra på så är det mitt val av organisation. 

Varje dag förutom lördagar och söndagar hade du någon typ av skola, någon timma sisådär, kommer inte ens ihåg lektionerna för det var en så liten del av resan. Mesta dels av tiden ligger du vid poolen, strander, hänger med vänner, går på nattklubbar (man måste dock vara försiktig och smart så ingen ledare ser en, man kan nämligen bli hemskickad för att man festar) äter och bara har det gött. Någon av det bästa jag gjort:)

det vanligaste problemet till att många inte åker på ett utbytesår är för att man är rädd för att vara borta från allt och alla i ett år, det är en lång tid. tror jag faktiskt att en språkresa kan få många att inser att ett år som utbytesstudent hade inte vart fel. Att klara sig själv, att se så mycket nytt och få komma bort från vardagen och ta ett sabbatsår från skolan kan vara ganska häftigt.

styrkan att åka iväg 3 veckor HELT ENSAM kanske förmånga är nyckeln till att våga sätta sig på ett plan till andra sidan jorden och säga hejdå till din vardag för ett år. Det var det i alla fall för mig!


-jag och alla mina vänner


-hanna, jag och lovisa


- jag, lovisa och moa


- 2 norskar, desiree och jag under en kareoke kväll


- en av alla kvällar på Hard Rock Cafe (lovisa, moa, hanna och jag)


-en dag tripp till comino


såhär ska man inte göra, men så kan man göra (moa och hanna)


-ett av det arrangerade partyn. mr & mrs EF, killar var tjejer, tjejer var killar


-hela gänget under en av dags tripperna till huvudstaden


-ett av alla natt dopp


-en av alladagarna på playan


-en foto tagning för 2011's katalog (denna bild fick mittuppslaget - emma, michelle och jag)


-promenad hem efter en av klasserna


- jag och en av killarna på mr &mrs EF. (jag är inte klädd ännu)


- detta är tjejerna som jag bodde i samma run som, vi är redo
  för en galen kväll. 


-jag på MR och MRS EF

 
- och en bild på lovisa, jag och hanna får avsluta detta inlägg.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0